Uw winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg

Josiah Manzi (1933-2022)

Lovers (my and my Wife

Van €3000,00
Dit prachtige beeld, is hand gekapt uit een Black Serpentine (marmer) Dit beeld is een school voorbeeld voor de beelden van Josiah neerzetten als Seda. hoogte 23 cm., breed 13 cm. gesigneerd.
Kopen

Josiah Manzi (1933-2022) Mutupo: Milanzi-a big lizard
 

Josiah wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van eerste-generatie- beeldhouwers van Zimbabwe. Zijn ouders kwamen in 1918 vanuit de Yao-cultuur van Malawi naar Zimbabwe waar Josiah werd geboren. Hoewel van origine Yao, heeft hij nooit daadwerkelijk deel uitgemaakt van deze cultuur en hij beschouwt zichzelf dan ook meer als een toeschouwer van de Yao-dansen. Van zijn vader leerde hij het snijden van de typische Yao-maskers. Toen hij hoorde van het bestaan van de kunstenaarsgemeenschap in Tengenenge, ging hij in 1967 eens kijken en besloot meteen om full-time beeldhouwer te worden. Hij is in alle opzichten en ook op het gebied van de beeldhouwkunst een volledige autodidact en heeft zich alle kennis en vaardigheden volledig zelf bijgebracht. Toen het kunstenaarsdorp als gevolg van de oorlog in 1979 dicht ging, was de familie Manzi de enige die in Tengenenge bleef. Het waren ‘the spirits’ die hem hadden verteld dit zo te doen. Josiah zegt dat zijn beelden in zijn dromen ontstaan, verhalen die ontspruiten aan zijn eigen fantasie en dat veel mensen zijn kunst kopen omdat ze graag willen weten wat het betekent. Josiah frutselt graag aan de natuurlijke orde van dingen en bekijkt de echte en zelfs de spirituele wereld met een knipoog. Hij geniet ervan om verrassende relaties tot stand te brengen tussen mensen en geesten en tussen mensen en dieren en met deze inspiratie gaan zijn surrealistische beelden vaak alle kanten uit. In die beelden laat hij ook niet het hele verhaal zien maar toch kunnen ze zijn Yao-afkomst niet verhullen en laten ze in zekere zin wel degelijk de ziel van de kunstenaar zien. Josiah zegt dat hij altijd eerst de deken van de steen moet halen, zoals het verwijderen van de huid van een dier. Hij wil als het ware het vlees zien dat erin zit en het beeld komt pas op zijn ‘stand’ als het met zijn onberispelijke techniek tot in de perfectie is afgewerkt en gepolijst. Zijn sierlijke beelden zijn een lust voor het oog.

 

Ref

Josiah Manzi (1933-2022) Mutupo: Milanzi-a big lizard
 

Josiah wordt gezien als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van eerste-generatie- beeldhouwers van Zimbabwe. Zijn ouders kwamen in 1918 vanuit de Yao-cultuur van Malawi naar Zimbabwe waar Josiah werd geboren. Hoewel van origine Yao, heeft hij nooit daadwerkelijk deel uitgemaakt van deze cultuur en hij beschouwt zichzelf dan ook meer als een toeschouwer van de Yao-dansen. Van zijn vader leerde hij het snijden van de typische Yao-maskers. Toen hij hoorde van het bestaan van de kunstenaarsgemeenschap in Tengenenge, ging hij in 1967 eens kijken en besloot meteen om full-time beeldhouwer te worden. Hij is in alle opzichten en ook op het gebied van de beeldhouwkunst een volledige autodidact en heeft zich alle kennis en vaardigheden volledig zelf bijgebracht. Toen het kunstenaarsdorp als gevolg van de oorlog in 1979 dicht ging, was de familie Manzi de enige die in Tengenenge bleef. Het waren ‘the spirits’ die hem hadden verteld dit zo te doen. Josiah zegt dat zijn beelden in zijn dromen ontstaan, verhalen die ontspruiten aan zijn eigen fantasie en dat veel mensen zijn kunst kopen omdat ze graag willen weten wat het betekent. Josiah frutselt graag aan de natuurlijke orde van dingen en bekijkt de echte en zelfs de spirituele wereld met een knipoog. Hij geniet ervan om verrassende relaties tot stand te brengen tussen mensen en geesten en tussen mensen en dieren en met deze inspiratie gaan zijn surrealistische beelden vaak alle kanten uit. In die beelden laat hij ook niet het hele verhaal zien maar toch kunnen ze zijn Yao-afkomst niet verhullen en laten ze in zekere zin wel degelijk de ziel van de kunstenaar zien. Josiah zegt dat hij altijd eerst de deken van de steen moet halen, zoals het verwijderen van de huid van een dier. Hij wil als het ware het vlees zien dat erin zit en het beeld komt pas op zijn ‘stand’ als het met zijn onberispelijke techniek tot in de perfectie is afgewerkt en gepolijst. Zijn sierlijke beelden zijn een lust voor het oog.

 

Lovers (my and my Wife) Model €3000,00
Abstract head Model €3000,00